سلام حالتون چه طوره ؟ این پست اولین پست علومه

امروز از بخش  مواد غذایی اپ کردم تصاویر زیباسازی ، كد موسیقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نویسان ، تصاویر یاهو ، پیچك دات نت www.pichak.net

بابا چرا منتظرین ؟ بدوئید برین ادامه مطلب  

چون اولین پسته کل درسای علومو توی ادامه واسه دانلود گذاشتم

یكی از مهم ترین خصوصیات موجودات زنده غذا خوردن آنهاست جانوران از جمله انسان مصرف كننده مواد غذایی هستند. سلول های بدن ما برای فعالیت خود به غذا نیاز دارند و برای اینكه سالم و تندرست باشیم و سلول ها در ست كار كنند باید انرژی و مولكول های لازم را بدست آوریم.

غذا مواد ضروری آن

مواد غذایی ضروری بدن عبارتنداز:
- كربوهیدرات ها

- لیپیدها

- پروتئین ها

- ویتامین ها

- مواد معدنی

- آب


نوع این مواد، همچنین مقدار این مواد در غذایی كه می خوریم اهمیت دارد. كم یا زیاد بودن هر یك از آنها موجب بیماری می شود.
دستگاه گوارش بعضی از مولكول های این مواد را می شكند و به مولكول های ساده تر تبدیل می كند.



- كربوهیدرات ها:
بیشتر مواد غذایی ما را كربوهیدرات ها یا قندها تشكیل می دهند. مثلا بیشتر غذای سلول های مغز را مولكول گلوكز تشكیل می دهد. كه نوعی كربوهیدرات است و در خون وجود دارد.
نشاسته و سلولز هم كربوهیدرات اند.
نشاسته در دانه هایی مانند گندم، برنج، ذرت و سیب زمینی وجود دارد.
مولكول نشاسته از تعداد زیادی مولكول قند ساخته شده است.

- سلولز:

سلولز كربوهیدراتی است كه در دیواره سلول های گیاهی وجود دارد. سلولز در بدن ما تجزیه نمی شود.
سلولز از تعداد زیادی مولكول قند ساخته شده است اما بدن ما آنزیم لازم برای تجزیه آن را ندارد. نوع پیوندهای بین مولكول های سلولز و نشاسته با هم متفاوت است.

برای شناسایی نشاسته از محلول ید استفاده می شود. نشاسته در مقابل محلول ید آبی تیره می شود.



- پروتئین ها:
مهمترین مولكول های سازنده ی بدن موجودات زنده پروتئین ها هستند. پروتئین ها موجب رشد و تنظیم فعالیت های بدن می شوند. هر مولكول پروتئین از اجتماع مولكول های كوچكتری به نام آمینواسید ساخته شده است.
تا كنون 20 نوع آمینواسید شناخته شده است. با توجه به گوناگونی تعداد و ترتیب آمینواسیدهای مولكول پروتئین، انواع پروتئین ها به وجود می آید.
در غذاهایی مانند تخم مرغ ، شیر، پنیر، گوشت و نخود و لوبیا و سویا آمینواسیدهای لازم بدن فراوانند.

   شناسایی پروتئین:
در این آزمایش ابتدا ماده ی غذایی را درون لوله آزمایش می ریزیم.
سپس 20 تا 30 قطره سدیم هیدرواكسید رقیق اضافه می كنیم و سپس 20 تا 30 قطره محلول مس سولفات كه آبی رنگ است اضافه می كنیم در صورت وجود نشاسته رنگ مخلوط بنفش می شود.


- لیپید ها:
لیپیدها یا چربی ها ماده ی اصلی ساختمان غشاء سلول ها هستند این مواد در زیر پوست و اطراف    اندام های بدن ذخیره می شوند.
و به صورت عایق و ضربه گیر عمل می كنند لیپیدها در مقایسه با كربوهیدات ها مقدار انرژی بیشتری دارند. مصرف زیاد لیپید ها برای سلامتی انسان مضر است. در غذاهایی مانند گوشت، تخم مرغ، پنیر، كره ، دانه های روغنی انواع لیپیدها وجود دارد.


فسفولیپیدها از چربی های مهم غشای سلول هستند.
فسفولیپیدها ، مولكول هایی هستند كه یك سر آنها قطبی (باردار) و آبدوست است و سر دیگر آنها با دو اسید چرب غیر قطبی(بدون بار) آب گریز است.

شناسایی چربی در مواد غذایی
برای شناسایی چربی در مواده غذایی مراحل زیر انجام می شود.


- ویتامین ها:
ویتامین ها موادی هستند كه به مقدار كم برای بدن لازمند و كارهای مهمی را انجام می دهند.
ویتامین ها موجب تنظیم فعالیت های بدن می شوند. با كمك آنها استفاده از سایر مواد غذایی كامل تر و ساده تر می شود. مثلاً كمبود ویتامین D موجب می شود كه سلول های استخوانی نتوانند از كلسیم استفاده كنند.
ویتامین ها به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم بندی می شوند.


 - مواد معدنی:
در غذای انسان باید عناصر مختلف به صورت تركیبات شیمیایی گوناگون وجود داشته باشد. غیر از   اكسیژن، هیدورژن، كربن و نیتروژن كه در ساختار كروهیدرات ها، لیپیدها و پروتئین ها وجود دارند حدود 20 عنصر دیگر هم وجود دارند كه برای تغذیه انسان ضروری هستند مانند آهن، ید ، كلسیم، فسفر، فلوئور، سدیم، پتاسیم و...
این عناصر به صورت مواد معدنی، بدن می رسند.

- آب:
بعد از هوا آب لازم ترین ماده برای بدن است اغلب مواد غذایی فقط به صورت محلول وارد خون و از آنجا وارد سلول ها می شوند. آب در واكنش های شیمیایی سلول ها شركت می كند و مواد زاید و سلول ها به كمك آب از آنها دور می شود.
گرمای بدن نیز توسط آب تنظیم می شود.
بخشی از آب بدن از طریق عرق كردن، دفع، ادرار و مدفوع و انجام واكنش های شیمیایی و تنفس از دست می رود.


رژیم غذایی
گوناگونی غذاها بسیار است و رژیم غذایی برای هر فرد معینی نوشیدنی ها و خوراكی ها است كه فرد به طور معمول مصرف می كند. داشتن رژیم غذایی صحیح و مناسب براساس ویژگی های زیر است.

1- كافی بودن (از شش دسته مواد ضروری به بدن برساند)
2- متعادل بودن (از همه انواع مواد غذایی مصرف شود تا مواد ضروری به بدن برسد)
3- مقدار انرژی (انرژی آن كالری لازم را به بدن برساند)
4- محدودیت داشتن (مواد لازم را به اندازه به بدن برساند و زیادتر نباشد)
5- تنوع داشتن (گوناگونی غذاها نیازهای بدن را تأمین می كند)




گروه های غذایی :
متخصصین علوم تغذیه همه غذاها را در 6 گروه غذایی قرار داده اند اگر در شبانه روز از این 6 نوع ماده غذایی به اندازه كافی بخوریم غذایی متعادل داریم.



هرم راهنمای غذایی
امروزه متخصصین علوم تغذیه برای انتخاب غذای روزانه افراد از هرم راهنمای غذایی استفاده می كنند. در این هرم وعده های صرف غذا در روز، از پایین به بالا كاهش می یابد. مصرف غذاهای گروه نان و غلات در پایین بیشتر از بقیه است با توجه به شكل در ردیف دوم میوه و سبزی و سوم گوشت و شیر و در رأس هرم قند چربی و روغن قرار دارند. هر چه از پایین هرم به رأس هرم نزدیك می شویم میزان مصرف این نوع غذاها باید كاهش یابد. مثلاً از غذاهای رأس هرم به مقدار كمی باید استفاده شود.



غذا و مشكل جهانی
درصد زیادی از مردم یا غذای كافی نمی خورند و یا در غذای آنها مواد لازم و ضروری وجود ندارد.


این وضع موجب ایجاد بیماری های مختلف و حتی كاهش فعالیت های ذهنی می شود. امروزه تهیه غذای پروتئین دار مشكل اغلب كشورهای جهان است. و یكی از علل آن هم افزایش جمعیت این كشورهاست با افزایش جمعیت محیط زیست تخریب می شود و مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه نشینی و كاهش تولید مواد غذایی و بی كاری و مشكلات آن دامن گیر جوامع می شود.